Miks laps ei kuula minu sõna?

MIKS  LAPS  EI  KUULA  SÕNA?

Kui oled täna lapsevanemana tajunud, et laps ei kuula sõna – siis tea, et kõike ei ole veel lootusetu! Seda saab muuta, kui õpid tundma alltoodud 2 lihtsat põhjus-tagajärg seost.

 

I SEOS: TINGIMUSTETA  ARMASTUSE väljendamine ema, isa kõnes ja
käitumises loob hea pinnase Sinu austamiseks lapse poolt.

MIDA SELLEKS TEHA?

  • Kuula last alati, kui ta tahab Sinuga midagi jagada ja kuulamise ajal vaata lapsele silma (mitte nutitelefoni ekraanile) – sellest saab ta aru, et ta on Sulle oluline. Pilgukontakt aitab tajuda lapse emotsioone ning näha sõnade taha, lapse sisse, tema hingesügavustesse…
  • Arvesta võimalikult sageli tema soove ja vajadusi – Näiteks peale lasteaiapäeva võta laps kohe koju jõudes 5 minutiks sülle, kui ta vähegi ise selleks soovi avaldab! See vahetu emotsionaalne kontakt laeb lapse hädavajaliku energiaga, mille järele ta on lasteaias janunenud. Seejärel saad rahulikult võtta puhkeaga enda jaoks või tegeleda toidu valmistamisega. 
  • Ära mitte munagi halvusta last kui tervikut („Sa oled paha laps“ vmt)
    Laps ise ei ole paha ega rumal. Tema teod on vahel mõtlematud, ootamatud, halbade tagajärgedega. Sellisel juhul anna talle teada: „Kas Sa unustasid ära, et oled hea laps? See oli küll nüüd halb tegu, palun ära enam kunagi nii tee. Mina tean, et Sa oled hea ja tubli laps. Ma usun, et Sa enam kunagi nii ei tee“.

 

II seos: KUI OLED OMA NÕUDMISTES JÄRJEKINDEL, saab laps aru, et
Sinu sõna maksab
ning ta kuuletub edaspidi Sinu korraldustele.

MIDA  SELLEKS TEHA?

  • Kui nõuad lapselt mingi tegevuse lõpetamist, ära loobu enne, kui ta on Sinu korralduse täitnud. Mänguasjade koristamine, riiete vahetamine, meelistegevuse katkestamine on lapsele sageli raske. Mõista seda ja aita! Aga ära loobu esitatud nõudmisest!
  • Muuda hääletooni. Esimesel korral on soovitav lapsele korraldus anda sõbraliku ja sooja hääletooniga, sõnum ise aga peab olema konkreetne, mitte kahtlev või ebakindel. Parim on lihtne ja lühike koos paarisõnalise põhjendusega : “ Ole hea, palun hakka nüüd koristama. Me peame varsti minema hakkama.“ Kui  laps ei reageeri, tuleb teiseks signaaliks muuta hääletoon kõvemaks, käskivamaks: „Palun hakka koristama, me peame vartsi minema hakkama“.  Sõnumi mõju aitab suurendada pilgukontakt – vaata silma.
  • Rakenda sanktsioone. Kui laps ei kuuletu 2 korra ütlemise peale, tee midagi! Ette hoiatades „Ma võtan ja panen selle nüüd ära“ võta mänguasi ise lapse käest ära. Või mine tema juurde pidžaamaga ja ütle: „Palun võta pluus ära!“. Või võta söök tema eest ära, kui ta toiduga mängib. Kolme etapilisest keelamisest saad ülevaate paariminutiliselt videoklipist.
  • Ole valmis tema protestiaktsioone rahulikult välja kannatama. Sageli järgneb meie sanktsioonidele nutt või protest (pikali viskamine, jalgadega trampimine). See on loogiline tagajärg, mida põhjustab psüühiline pinge nimega frustratsioon. Ära lase ennast sellest segada. Võid lapsele rahulikus toonis teada anda: „Kui jonn läbi saab, siis palun tule minu juurde. Sa oled minu kallis ja ma tean, et Sa oled tubli laps“.

 

Kui võtate aega lapsele mõista anda, et ARMASTATE TEDA TINGIMUSTETA ning suudate oma NÕUDMISTES JÄRJEKINDEL  olla vähemalt 2 NÄDALA järjest – saate vastutasuks SÕNEKUULELIKU LAPSE.

Lapse isikupäradest tulenevalt on sõnakuulmise saavutamine kohati keerulisem, kui siin välja tuuakse.

Kui tunned, et Sinul neist nõuannetest abi ei ole, helista või kirjuta – arutame Sinu olukorda  konkreetsemalt: merike@mailapsed.ee või tel 56656684.

Individuaalse pedagoogilise nõustamise kohta leiad täiendavat infot lingilt Lastevanemate pedagoogiline nõustamine.

 

23.09.2017

Lugupidamisega

Merike Angerjärv