6 soovitust väikelapse kohanemiseks lasteaiaga

6 SOOVITUST VÄIKELAPSE  KOHANEMISEKS LASTEAIAGA

Oma mõtteid jagab Pärnus tegutseva koolituskeskuse  Mailapsed koolitaja ja  staažikas lasteaiaõpetaja, Merike Angerjärv.

Võimalusel on hea olla lapsega kodune vähemalt tema 2-aastaseks saamiseni  ja pisut kauemgi. Kui see ei õnnestu, püüdke ise olla optimistlik ja positiivne!

1. SOOVITUS:  Kui otsus on tehtud, ÄRA TUNNE SÜÜMEPIINU! Vahel süüdistavad lapsevanemad end selles, et olen hoolimatu, enesekeskne või liialt ratsionaalne soovides väikelast võõraste hoolde viia. Enamasti on selle otsuse taga kaudselt aga just sellesama lapse heaolu tulevikus. Kindlasti on väikelapsele parim, kui ta saab vähemalt kuni 3a sünnipäevani viibida lähedaste inimeste seltsis. Kui aga rahaline olukord on väga keeruline või lapsega kodus viibiva vanema rahulolematus ja närvilisus mõjub halvasti lapse enesetundele ja turvalisusele, on võimalus  kasvõi aeg-ajalt abi leida lasteaiast/lastehoiust. Näiteks alustades 3 lasteaiapäevaga  nädalas.

Kui ema/isa jätkavad tööturul või haridusteel…
… on pere eelarvel suurem tõenäosus olla jätkuvalt tasakaalus. Rahalised probleemid on  üheks suureks tüliõunaks paljudes peredes. Laps ei taha elada tülitsevas peres!
…  pikalt lapsega kodus olles hakkab osa lapsevanemaid igatsema eneseteostuse järele. Kui oleme aga sunnitud koduseinte vahel viibima, võime muutuda pahuraks. Laps ei taha pahurat vanemat!

2. SOOVITUS: Enne kui otsustad kuhu laps viia, TUTVU PERSONALIGA! Lapse jaoks on oluline see, et ema-isa tooksid ta lastehoidu või lasteaeda rahuliku südamega ja õpetajaid/lapsehoidjaid usaldades. Laps tunnetab väga hästi ära ema-isa muretsemise ja psüühilised pinged. See tekitab lapses segadust ja takistab uues keskkonnas kohanemist.

Kui inimene, kes Sinu lapse hommikul üle võtab…
… teeb oma tööd südamega, hoolib lastest ning on töökas ja arukas, on kõik hästi. Pahur, laisk ja rumal lapsehoidja/õpetaja osutab Sinu lapsele „karuteeneid“ kogu eluks. Laps ei taha halba õpetajat!
… omab vähemalt paariaastast töökogemust, on tal juba oskusi kurva lapse lohutamiseks ja julgust avatud suhtlemiseks lapsevanemaga. Mida pikem kogemus, seda parem. Nii nagu auto juhtimisel. Algajal võib probleemide korral tekkida ebakindlus ja paanika, mis ärritab ka teie last. Kui õpetaja ei julge ega oska lapsevanemaga targalt suhelda, tekkivad konfliktid ja riiud. Laps ei taha lastehoidu tulla, kui ema-isa on õpetaja peale pahased!

3. SOOVITUS: Kui oled leidnud oma lapsele sobiva asutuse ja õpetaja, ole ISE OPTIMISTLIK ja rõõmsameelne! Laps tajub väga selgelt vanemate emotsioone ning tema päeva algus sõltub suuresti Sinu enda mõtetest ja tundmustest.

Kui Sa ise oled hommikul last üle andes ärevuses ja haletsed teda…
… läheb ka laps kurvaks ning jääb tõenäoliselt Sinust lasteaeda maha pisaratega. Laps vajab vanematelt selles olukorras tuge ja kaitset, mitte haletsemist. Kui olete leidnud parima asutuse ja usaldate õpetajat, pole mingit põhjust last haletseda. Tal tuleb tore päev! Sisendage seda endale ja öelge selgelt välja lapsele. Laps ei taha, et vanem riietusruumi nutma jääks!

… tagad endale mureliku päeva. Kui süda rahu ei anna, palu hommikul õpetaja telefoninumber, et saaksid talle helistada. Enamasti kuulevad vanemad siis, et nutt vaibus ruttu ja laps toimetab nüüd rõõmsalt. Laps ei taha, et vanem on murelik ja pinges!

4. SOOVITUS: Kui oled last toomas või viimas, PÜHENDU AINULT LAPSELE! Lapsel ei ole mingi tuge emast-isas, kes riietusruumis tegeleb oma nutitelefoni ekraaniga või peab telefonitsi pikki töökõnesid. See nähtus on kahjuks uuema aja trend ega ole sugugi haruldane. Laps aga vajab kohanemise ajal Sinu jagamatut tähelepanu. Kõik muu võib oodata. Laps peab nüüd tajuma, et ta on Sulle tähtis ja Sa aitad teda. See annab lapsele enesekindlust ning jõudu vanemast lahti lasta.

5. SOOVITUS: Teavita personali oma LAPSE ERIPÄRADEST JA HARJUMUSTEST! Olgu selleks siis traditsioonid unne jäämisel, toitumistavad, iseloomujooned või lemmikmängud. Kõik see aitab õpetajal Sinu lapsele paremini toeks olla ja tema usaldust võita. Kui laps tajub, et lapsehoidja või õpetaja tõesti püüab teda aidata ja hoolib temast, on usaldus võidetud. Siis kaovad üldjuhul ka hommikused pisarad! Eriti siis, kui tööl on lemmikõpetaja.

6. SOOVITUS: ÄRA  KUNAGI  LAHKU  SALAJA, siis kui laps seda ei märka! See suhtumine on pärit sügavast nõukogude ajast. Kahjuks mõjub see väga halvasti lapse isiksuse arengule ning usaldussuhtele lapsevanemaga. Laps õppib sellisest kogemusest seda, et ema-isa võivad mistahes ajahetkel teda lihtsalt maha jätta. See kogemus hävitab lapse kindlustunde ja toob kaasa sügava kurbuse. Salaja lahkuv vanem päästab küll ennast lapse nutu nägemisest…, aga kas see on põhieesmärk? Tark ja hooliv vanem valib koos õpetajaga selleks parima aja ning teatab lapsele, et ta läheb nüüd tööle, kooli, trenni, poodi vm ning tuleb õhtul lapsele järele.

On parim, kui lapsevanem räägib tõtt ka selle kohta, kuhu ta tegelikult läheb. Kui tööle, siis tööle. Kui poodi, siis poodi! Kõige keerulisem on lapsel vanematest maha jääda juhul, kui ema-isa läheb ise koju tagasi. Näiteks peredes, kus ema on beebiga kodus ning paariaastane laps tuuakse lastehoidu või lasteaeda. Aga see on juba hoopis uus teema.

Seega, kui Sul on tõsine soov vähendada ona lapse esimest suurt maailmavalu, siis tee kaalutletud otsus, saa tuttavaks õpetajatega ja räägi talle oma lapsest, ole ise optimistlik ja rõõmsameelne, jäta nutitelefon kotti ning ära lahku salaja. Nii lihtne see ongi!

Soovin kõikidele lastevanematele tarku otsuseid ja vahvat koostööd tublide õpetajate ning lapsehoidjatega!

Kui on soovi või vajadust konkreetsete juhtumite analüüsiks, võite julgesti pöörduda e-postile merike@mailapsed.ee  või telefonil 56656684.

 

Lugupidamisega,
Merike Angerjärv

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *